להבין מהו פוליפ ואיך לטפל

מהו פוליפ במעי?

פוליפים הינם גידולים שפיריים (כלומר אינם גידולים סרטניים) המעורבים בשכבה הפנימית של המעי. הם עלולים להתרחש בכמה אזורים לאורך מערכת העיכול, אך יותר נפוצים במעי.

הפוליפים משתנים בגודלם: 
מחצי סנטימטר עד כמה סנטימטרים של בקוטרם. הם נראים כמו בליטות הגדלות מתוך שכבת המעי אל חלל המעי. לפעמים הם גדלים על גבעול ויכולים להראות כמו פטריה. ישנם גם פוליפים שטוחים. למטופלים רבים יש פוליפים המפוזרים לאורך המעי. חלק מהפוליפים יכולים להכיל בתוכם מוקדים סרטניים, אך רוב הפוליפים אינם כאלו.

האם פוליפים במעי  נפוצים? מה גורם להם?

פוליפים הינם דבר שכיח בקרב מבוגרים אשר להם יש סיכוי מוגבר לקבלם, במיוחד כאשר הם מתבגרים. למרות שזה נדיר בקרב גילאי ה-20, מעריכים כי בקרב ממוצע גילאי ה-60 ללא גורמי סיכון לפוליפים יש סיכוי של 25% לפוליפ. לא ידוע מה גורם לפוליפים. חלק מהמומחים מאמינים כי דיאטה עשירה בשומן ודלה בסיבים יכולה להיות גורם מקדים ליצירת פוליפים. בנוסף, ישנם גורמים גנטיים  התורמים להתפתחות פוליפים.

איך מוצאים פוליפים?

רוב הפוליפים הם ללא סימפטומים. פוליפים גדולים יותר יכולים לגרום לדם בצואה, אך גם הם לרוב א-סימפטומטיים.  לכן, הדרך הטובה ביותר לגלות פוליפים הינה בדיקות סינון לאנשים לא סימפטומטיים. ישנן טכניקות סקירה נוספות: בידקות דם סמוי בצואה, ביצוע סיגמוידוסקופיה= צפיה בתוך השליש התחתון של המעי, או בדיקות רדיולוגיות כגון: חוקן בריום או CT קולונוגרפיה. אם אחת מהבדיקות הנ"ל מוצאת או מעלה חשד לפוליפ, הרופא לרוב ימליץ על קולונוסקופיה להסרת הפוליפ.

מכיוון שקולונסקופיה הינה הדרך המדוייקת ביותר למציאת פוליפים, מומחים רבים כעת ממליצים על שיטה זו בתור שיטת סינון כך שאם ימצא פוליפ ניתן יהיה להסירו באותה פרוצדורה.

מהם הסכנות של הסרת פוליפים?

הסרת פוליפים (או פוליפקטומה) במהלך קולונוסקופיה הינו הליך שגרתי ללא אשפוז. סיבוכים אפשריים אינם נפוצים אך כוללים: דימום מאזור הפוליפ או ניקוב של דופן המעי. דימום מאזור הפוליפ יכול לקרות באופן מיידי או כמה ימים אחרי וכמעט יכול להיעצר על ידי קולונוסקופיה. נקוב של דופן המעי הינו דבר מאוד נדיר ודורש תיקון ניתוחי.

מהם גורמי הסיכון בהתפתחות פוליפים?

גורם הסיכון הגדול ביותר בהתפתחות פוליפ הוא להיות מעל גיל 50. היסטוריה משפחתית של פוליפים או סרטן מעי מגבירים את הסיכון לפוליפ. בנוסף, מטופל עם היסטוריה של פוליפים או סרטן מעי נמצא בסכנה לפתח פוליפים חדשים. ישנם פוליפים נדירים או תסמונות סרטניות אשר נמצאות במשפחות ומעלות את הסיכון להיווצרות פוליפים בגיל צעיר.

האם ישנם סוגים שונים של פוליפים? 

ישנם 2 סוגים נפוצים של פוליפים: 1. פוליפים היפר-אלסטיים, 2. אדנומה.  הפוליפים ההיפר-אלסטיים אינם בסיס להפוך לסרטני, אך האדנומה נחשב כמקור לרוב סוגי הסרטן במעי. למרות שרוב האדנומות אינן הופכות סרטניות הדרך הטובה ביותר להבחין בין פוליפ היפר-אלסטי לפוליפ אדנומה הינה בדיקה היסטולוגית של הרקמה.

למרות שאין דרך לדעת אילו פוליפים אדנומים יהפכו לסרטניים יותר, ישנה סבירות יותר גבוהה כי הפוליפים הגדולים יותר יהפכו למוקדים סרטניים. אותם פוליפים אדנומיים הגדולים מאינצ' יכולים כבר להכיל בתוכם מוקדים סרטניים קטנים. מפאת חוסר היכולת של הרופא להבחין מאיזה סוג רקמת הפוליפ, רוב הרופאים יסירו את הפוליפ ברגע בו הבחינו בו במהלך בדיקת הקולונוסקופיה.

איך מסירים פוליפים? 

רוב הפוליפים שנמצאים בעת בדיקת קולונוסקופיה ניתנים להסרה בעת הדיקה עצמה. ישנן כמה טכניקות הסרה: רובן מערבות הסרה של הפוליפ עם חוט קשיח מעוגל וביופסיה ו\או צריבה של בסיס הפוליפ עם זרם חשמלי. זה נקרא: כריתת פוליפ. רקמת המעי אינה רגישה לחתכים ושריפות ועל כן ההליך הנ"ל אינו יוצר אי-נוחות. לאחר מכן, בודקים את הפוליפ שהוצא תחת מיקרוסקופ ע"י פתולוג בכדי לבחון את סוג הרקמה והאם היא סרטנית.
אם הוסר פוליפ גדול או שונה בצורתו, או לחילופין הושאר בכדי להסירו בהליך כירורגי- האנדוסקופיסט יסמן את האזור ע"י הזרקה של דיו הודי או פחמן שחור לתוך קיר המעי. הליך זה נקרא קעקוע מעי.

באיזו תדירות עלי לעבור קולונוסקופיה אם הסירו לי פוליפים?

הרופא שלך יחליט מתי הקולונסקופיה הבאה צריכה להתבצע. התזמון תלוי בכמה גורמים כולל מספר וגודל הפוליפים שהוסרו, סוג רקמת הפוליפים שהוסרו ואיכות הניקיון שנותר במעי אחרי ההליך הקודם. איכות אפקט הניקיון במעי משפיע על יכולתו של הרופא לראות את משטח המעי . אם הפוליפים היו קטנים ושטח המעי נראה היטב במהלך הבדיקה, הרופא לרוב ימליץ על בדיקה חוזרת תוך 3-5 שנים. אם הבדיקה החוזרת לא הראתה חזרה של פוליפים, יתכן ולא תצטרכו בדיקה במשך 5 שנים נוספות. אך, אם הפוליפים היו גדולים ושטוחים, יתכן והרופא ימליץ קולונוסקופיה חוזרת תוך כמה חודשים בכדי לוודא הסרה מוחלטת של הפוליפים. הרופא שלכן ידון איתכם על האופציות הקיימות.

מעי רגיל

מעי עם פוליפ

לפרטים נוספים

אנא מלא את הטופס ונחזור בהקדם

 
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support